Italië wint het Eurovisie Songfestival. Op social media tenminste. Dat meldt de site Actiecode.nl op basis van onderzoek naar de volgers die de deelnemers hebben op social media. Voor Nederland gloort er een tweede plek.
Actiecode.nl keek naar het aantal volgers op social media en vertaalde dat, met inachtneming van de regels van het liedjesspektakel, naar een eindstand. Eerst werd gekeken naar de deelnemers aan de twee halve finales. Daarvan kregen de tien landen met de meeste volgers een plek in de finale. De twintig landen werden vervolgens uitgebreid met de deelnemers die al zeker waren van een finaleplek.
Na heel veel telwerk kwam Italië als winnaar uit de bus. Francesco Gabbani kan rekenen op bijna 640.000 volgers. OG3NE, de Nederlandse inzending moet het met ongeveer de helft van het aantal volgers doen. Nederland voert een groepje van drie landen aan die dicht bij elkaar staan. Griekenland en Noorwegen zitten ons land op de hielen. Australië maakt de top vijf compleet.