Twentse reis-startup kan een reisreus worden

Economie
vrijdag, 27 juli 2018 om 11:35
schermafbeelding 2018 07 27 om 112346
Niks is leuker dan in een ver land het idee te hebben dat dingen ziet die 'gewone' toeristen missen, dankzij het lokale mannetje (vrouwtje) dat je leerde kennen en die je rondleidde. En waar je dan over kan opscheppen tegen de domme toeristen die hun kennis uit suffe reisgidsjes halen. Wat je wil weten tijdens je vakantie, is waar de locals van een stad eten, waar ze drankjes drinken en waar ze graag in het zonnetje liggen. Het nieuwe – een soort Airbnb voor tourguides – helpt je aan een tourguide die precies weet waar je dan moet zijn. Het jonge Twentse bedrijf heeft dankzij samenwerking met een Chinese reisagent ineens zicht op een miljoenenmarkt. Want de Chinese middenklasse van honderden miljoenen nieuwsgierige en reislustige Chinezen staat te trappelen op de wereld te verkennen en een deel zal daar zeker Hi, hi Guide bij inschakelen. Want Hi, hi Guide - met Tom Groeneveld en Hubert Nijmeijer als drijvende kracht - draait voortaan mee in de marketing machine van , de grootste online reisagent van China. De Nederlandse startup brengt via het platform van Ctrip Chinese reizigers in contact met lokale gidsen in grote Europese steden. Inmiddels 'werken' er ruim 2000 gidsen voor de Enschedeërs, in meer dan veertig verschillende landen.„We willen in 2021 in 4.500 steden wereldwijd gidsen hebben”, zegt Groeneveld tegen het De Ondernemer. „100.000 gidsen in totaal." Hij denkt dat het bedrijf begonnen is aan een zegetocht. "Booking.com, Thuisbezorgd.nl; wij willen de volgende zijn.” Hi,hi Guide is opgericht in 2014 en werd begin juni uitgeroepen tot Emerce Travel Startup 2018.