‘Weer miljarden in bodemloze put’. ‘Athene aan de bedelstaf’. ‘Kassa voor kwakkellanden’. ‘Geen geld voor de Grieken’. ‘Hoppa, uit de euro’. ‘Stuur fiscus op Grieken af.’ ‘Iedereen hier omkoopbaar’. De Telegraaf is weer ouderwets op oorlogspad. De krant vermoedt dat haar lezers anti-Europa zijn en dit is het gevolg. Sinds het aantreden van Sjuul Paradijs als hoofdredacteur in januari 2009 is De Telegraaf weer een echte campagnekrant. NRC Next ontleedt het verschijnsel in een geestig artikel dat - geheel tegen de gewoonte van de krant - geheel online staat. Onder de invloedrijke adjuncthoofdredacteur (hij kon officieel geen hoofdredacteur worden omdat hij homo was) en politiek commentator Kees Lunshof was De Telegraaf geaccepteerd en salonfähig geworden – zelfs bij links. Lunshof moest niets hebben van Pim Fortuyn. Maar Paradijs zorgt weer voor opwinding. De Telegraaf laat zich weinig gelegen liggen aan journalistieke ethiek. De Grieken worden simpelweg weggezet als een lui en onbetrouwbaar volk, dat de hele dag staakt, tot op het bot corrupt is en leeft in een luilekkerland van uitslapen en nietsdoen. In de woorden van Paradijs: ‘De Grieken hebben naast tzatziki ook corruptie uitgevonden.’ En invloed heeft het ook. Lees het hier
Bron(nen): NRC