De afgelopen decennia is het een onomstreden ideaal: echte
journalistiek is objectief en probeert de Waarheid te brengen. Dat is overigens een vrij recente uitvinding. In Nederland bijvoorbeeld wilde tot diep in de jaren zestig geen enkele krant objectief zijn. Maar waar is dat eigenlijk goed voor, die objectiviteit? Om mensen, lezers, kijkers, de kans te geven zich een eigen oordeel te vormen, luidt het antwoord. Maar er zou ook wel eens een heel ander effect kunnen bestaan, en Techcrunch bericht over een onderzoek daarover. Echt objectieve berichtgeving laadt de lezers koud. Althans, een gekleurd verhaal levert veel meer engagement op dan een opsomming van de feiten. Zowel lezers die het met de opinie eens zijn als degenen die deze verwerpen blijken van een onderwerp meer te weten als ze een gekleurd verhaal hebben gelezen, dan wanneer hen de feiten zijn voorgeschoteld. En als journalistiek onder meer tot doel heeft de lezer/kijker te betrekken bij de wereld om hem heen, dan is dat iets voor Objectieve journalisten om over na te denken