Slechte slogans voor steden: Is 'citymarketing' voorbij?

Samenleving
vrijdag, 30 januari 2015 om 14:23
welingelichtekringen header 1

verzamelt slogans van steden. Als die van jou er niet bijstaat, kun je die insturen zodat deze leuke verzameling compleet wordt. Slogans of slagzinnen om steden mee te laten opvallen zijn niet altijd even succesvol. Soms zijn ze zelfs pijnlijk. De slogan die het slechtst uitpakt tot nu toe is . In de Tweede Wereldoorlog werden in buurstad Enschede, bij de Haaksbergerstraat Jodensterren geproduceerd. Volgens een lezer 'bloeide Haaksbergen dankzij het produceren van de Jodensterren'. De 'dag van de citymarketing' zou gisteren zijn 'in de meest gastvrije stad van het jaar 's-Hertogenbosch', maar werd plots afgelast wegens organisatorische veranderingen. NRC stelt dat de tijd van de citymarketinghype misschien voorbij is. Dat zou ook niet verrassend zijn, er is veel kritiek geweest op de kosten van slogans en logo's. Bovendien is het niet duidelijk of slogans helpen om toerisme op gang te krijgen. Omdat het erg moeilijk is voor de slogans een doelgroep te bepalen, zijn de slogans ook vaag of is er sprake van 'een onduidelijke visuele identiteit'. Emeritus hoogleraar regionale en stedelijke economie Frans Boekema: "In veel gevallen is citymarketing weggegooid geld." Kijk zelf of de slogans werken of vul aan:

Slogans: Doe het in Dronten Tilburg, je bent er I Amsterdam Flevoland, avontuurlijk dichtbij In de meest gastvrije stad van het jaar: 's-Hertogenbosch Haaksbergen, ster in Twente Rotterdam, Make it happen Het kan in Almere Harlingen heeft wad Altijd Aalsmeer

Bron(nen): NRC