Een nieuw onderzoek van het Amerikaanse Steelcase heeft aangetoond dat intelligente mensen meer concentratieproblemen hebben op kantoor, omdat ze makkelijker worden afgeleid. Slimme mensen hebben de neiging om moeite te hebben met het prioriteren van taken. Dit kan er voor zorgen dat ze in de war raken op het moment dat ze meerdere taken moeten volbrengen. Daarnaast heeft de opkomst van nieuwe technologieën het moeilijker gemaakt voor werknemers om zich op hun werk te concentreren; zo bekijkt de gemiddelde werknemer elke twee minuten zijn e-mails. Bijna de helft van de meer dan 10.000 ondervraagde werknemers uit 17 verschillende landen zeiden concentratieproblemen te hebben op hun werkplek. De gemiddelde kantoormedewerker heeft acht verschillende computerprogramma’s tegelijk aan staan en wordt elke drie minuten afgeleid, aldus de resultaten van het onderzoek. In 2015 nam het gebruik van smartphones twee keer zoveel tijd in beslag als in 2012: de meeste werknemers kijken ongeveer 200 keer per dag op hun telefoon. Volgens psychiater Dr. Ned Hallowell hebben intelligente mensen meer moeite met prioriteren, omdat ze problemen meteen willen oplossen op het moment dat ze zich voordoen. Statistieken tonen aan dat werknemers steeds meer worden afgeleid op de werkvloer. De manier van werken verandert in rap tempo en onze hersenen worden blootgesteld aan stress en afleidingen die tot overbelasting kunnen leiden. Het onvermogen om taken meteen uit te voeren kan medewerkers zelfs het gevoel geven dat ze falen in hun werkzaamheden.
Bron(nen): Daily Mail