Vakantie vieren in 2017 staat in het teken van de authentieke ervaring. Iedere toerist wil het liefst geen andere toeristen tegenkomen en lekker meedoen met de locals (maar dat dan wel met een veilige, georganiseerde excursie). Het liefst doet de vakantieganger in 2017 dan ook nog iets goeds voor de wereld en keert hij als herboren terug. Tessa aan de Stegge is reistrendwatcher en eigenaar van het pr-bureau Cherry LAB. Ze doet onderzoek naar reisgedrag. In vertelt ze: "Doel van de reis wordt vaker: terugkeren als een ander mens. En omdat ons normale leven vaak al helemaal gepland is, wil je juist op vakantie worden verrast door spontaniteit, door echt bijzondere verhalen en door zelf iets wezenlijks bij te dragen aan de lokale economie.'' Hierbij staat karma voor 'goede daden'. Aan de Stegge wijst op WWOOF. Via dit online platform werk je vier tot zes uur per dag tegen kost en inwoning, zoals dieren voeren op een boerderij, en vervolgens neem je deel aan 'het echte leven' ter plekke. "Of denk aan champing, church camping: slapen in een kerk, en met het geld dat daardoor binnenkomt, kan de kerk opengehouden worden.'' Ook populair zijn de zogenoemde escapevakanties voor drukke mensen. "Denk aan yogaweken voor moeders van drukke gezinnen - het aanbod op Bali explodeert - of mannen die een week lang zelfvoorzienend door de Zweedse wouden trekken.'' Oude tijden herleven. Zo is de cruise niet meer alleen iets voor oude mensen, maar vinden jongeren het ook aangenaam. Kamperen met de camper blijft populair, al kopen jonge mensen er geen, maar huren ze hem bijvoorbeeld via Camptoo. Daarnaast komt 'bamping' op. Dit staat voor basic camping: kleinschalig, eenvoudig en terug naar de natuur. Ook bungalowparken zijn met een opmars bezig. Juist omdat iedereen verknocht is aan de smartphone wordt echt contact met familie extra belangrijk. Daarvoor is het goede oude Center Parcs bijzonder geschikt. De digital nomad-trend zet door. Niet alleen jonge bloggers reizen de wereld over om te werken waar de wifi is. Ook zakenmensen kiezen er steeds vaker voor om elders te werken en ondertussen te genieten van wat een land te bieden heeft. Jonge mensen willen niet wachten. Als ze vandaag op vakantie willen, gaan ze morgen weg. Ze zijn dol op goedkope last-minutes en gaan graag en vaak weg. Aan de Stegge: "Je spaargeld levert toch niks op, dus kun je het net zo goed uitgeven. Het hedonisme is in opkomst. Na jaren van crisis zijn de mensen toe aan onbezorgd genieten.''
Bron(nen): AD