Wat gebeurt er als je tablet pc’s achterlaat bij Ethiopische kinderen die zelfs niet kunnen lezen of schrijven? Binnen 5 maanden leren ze zichzelf Engels en
hacken het besturingssysteem om de settings te veranderen. Wauw! Het One Laptop Per Child (OLPC) project (1 laptop per kind) deed recent een experiment door dozen met 1000 Motorola Zoom tablets in 2 afgelegen dorpjes in Ethiopië achter te laten, zónder instructie. Alleen met de mededeling: ‘Hé kinderen, hier is een doos. Je mag hem openmaken als je wil. Tot ziens!’ De Motorola Zoom tablets hadden een standaard Engels besturingssysteem, een acculader op zonne-energie en tracking software om na te kunnen gaan hoe de tablets gebruikt werden. Tot ieders verrassing, vonden de kinderen niet alleen moeiteloos de manier om de tablets aan te zetten en ermee te werken, maar binnen 5 maanden hackten ze het besturingssysteem. En dat terwijl de kinderen (en de meeste volwassenen) niet konden lezen en schrijven, laat staan in het Engels. ‘We lieten de dozen achter in het dorpje. Gesloten. Dichtgeplakt. Geen instructie, geen uitleg. Ik dacht, de kinderen gaan vast met de dozen spelen! Binnen 4 minuten had 1 kind niet alleen de doos geopend, maar ook de aan/uit knop gevonden. Hij zette hem aan. Binnen 5 dagen gebruikten ze 47 apps per kind per dag. Binnen 5 dagen zongen ze ABC liedjes (in het Engels) in het dorp. Binnen 5 maanden hadden ze Android (het besturingssysteem) gehackt. Een of ander idioot van onze organisatie of het Media lab had de camera uitgeschakeld (disabled). Maar ze kregen door dat er een camera op zat en wisten hem in te schakelen via het besturingssysteem.' OLPC gebruikte dit experiment om erachter te komen of kinderen zichzelf kunnen leren Engels te lezen en schrijven. Dit naar aanleiding van de cijfers dat wereldwijd 100.000.000 kinderen niet eens basisonderwijs krijgen, vaak bij gebrek aan een school of onderwijzers. Voor de kosten van een tablet zou dit alles kunnen veranderen. OLPC onderzoeken hebben aangetoond dat kinderen ook hun ouders leren lezen en schrijven.