Of je huisdieren hebt, waar je op vakantie bent geweest, maar ook wat voor leningen je hebt en welke
medicijnen je gebruikt, data-brokers weten het allemaal van je. Deze handelaren in informatie gaan nog een flinke stap verder dan Facebook. Hun enige taak is het verzamelen en verkopen van informatie van zoveel mogelijk mensen. Ze halen hun info van commerciële bedrijven en de overheid. De Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) onderzocht onlangs negen grote data-brokers in de VS. De commissie ontdekte onder andere dat een van de grote data-brokers informatie heeft over 1,4 miljard internettransacties. Elke data-broker heeft maar een gedeelte van de informatie. Onderling ruilen ze dan ook gegevens uit om zo een compleet plaatje te krijgen van een consument. Bedrijven betalen veel geld voor de data om zo hun advertenties af te kunnen stemmen op hun klanten. De privacy van de burger is zo natuurlijk ver te zoeken. Gegevens liggen op straat en kunnen aan elke organisatie worden doorverkocht. Dagblad Trouw noemt het voorbeeld van iemand die graag
motor rijdt. Daar is een data-broker zo achter. Die kan die informatie doorverkopen aan een verzekeraar, die wellicht geen verzekering meer wil geven vanwege risicovol gedrag. In Nederland is er ook een soort data-broker actief: Communicatie Data Diensten Nederland (CDDN).