Het gebeurt regelmatig dat iedereen op een kruispunt stil staat voor een rood licht. Onnodig, zo blijkt. We staan tot wel twintig
seconden voor niets te wachten bij een verkeerslicht.
Dat vertelt Marcel Kant van DTV Consultants in
de Telegraaf. Hij test verkeerslichtenregelingen voor gemeenten en provincies en legt uit dat de wachttijd nodeloos oploopt doordat 'regelkundigen' pas betrokken worden bij de afstelling van de stoplichten als een kruispunt helemaal klaar is, vaak amper twee dagen voor ingebruikname. "Dan wordt de standaard
software ingeschakeld, terwijl het maatwerk moet zijn.”
Ook wil men stoplichten plaatselijk optimaliseren, stelt Kant. "Hierbij verliezen we de regeling als onderdeel van het hele netwerk uit het oog. Verkeerslichten worden te weinig op elkaar afgestemd. Een foute afstelling komt de verkeersveiligheid niet ten goede”, besluit de consultant. "Als een verkeerslicht niet goed functioneert, gaan verkeersdeelnemers zich anders gedragen. De geloofwaardigheid komt onder druk en dat kan verstrekkende gevolgen hebben.”