Het Britse bedrijf Cambridge Analytica kreeg de gegevens van 50 miljoen Facebook-gebruikers in handen. Daarmee zouden onder meer de Amerikaanse verkiezingen zijn beïnvloed. Cambridge Analytica verkreeg de gewilde data via de app . Daarmee kon je tegen betaling een persoonlijkheidstest doen. Gezegd werd dat de resultaten enkel voor wetenschappelijke doeleinden zouden worden gebruikt. Maar dat bleek niet waar. Bovendien verzamelde de app ook de Facebookgegevens van alle vrienden van de deelnemers. "Dat is om twee redenen extreem kwalijk”, vertelt privacydeskundige dr. Jaap-Henk Hoepman van de Radboud Universiteit tegen Metro. "De eerste reden is dat Facebook die toegang zo open zet dat dat überhaupt kan. Maar daarnaast is het ook problematisch dat zo’n app toegang heeft tot jouw data, omdat een vriend van je hem geïnstalleerd heeft. Dat is natuurlijk te zot voor woorden.” Met die gegevens zou Cambridge Analytica de verkiezingen kunnen beïnvloeden. "Het bedrijf weet of je iemand bent die bijvoorbeeld van reizen houdt of dat je een dierenliefhebber bent. Het weet, en dat vind ik best zorgelijk, zelfs je mentale toestand. Facebook weet dus of je stabiel of labiel bent. Op die informatie kunnen partijen hun advertenties dan aanpassen: als je dierenliefhebber bent, krijg je te zien hoe veel een partij aan dierenwelzijn doet." Geen enkel land is veilig. "Door Facebook zo veel data te geven, hebben we een hele kwetsbare positie voor onszelf gecreëerd. Facebook heeft die gegevens en de geschiedenis leert dat ze daar onverantwoordelijk mee omgaan.”
Bron(nen): Metro