In de vertaling van Genesis wordt de schepping van Eva als volgt omschreven: '.' Die vertaling klopt niet volgens Scott Gilbert, hoogleraar biologie aan het Swarthmore College in Pennsylvania. Ten eerste is het onwaarschijnlijk dat God een rib, een bot dat ontdaan is van iedere symboliek, zou kiezen en als dat zo was dan zouden mannen 1 rib minder moeten hebben dan vrouwen en dat is niet het geval. In 2001 werd de theorie al gepubliceerd in een 'Letter to the Editor' van het (). Daarna liet Scott Gilbert zich bijstaan door Ziony Zevit, specialist in Bijbelse literatuur en Semitische talen aan de American Jewish University in Los Angeles. Zevit legde uit dat het Hebreeuwse woord in de beschrijving van het bot 'de zijkant' of 'de flank' betekende, maar ook de betekenis kon hebben van 'paal' of 'kolom', een soort van steunelement. Dat was precies wat Scott Gilbert dacht, het enige bot waaraan het de man tot op de dag van vandaag aan ontbreekt: het penisbot. Veel mannelijke zoogdieren, waaronder de chimpansee en de gorilla, beschikken over zo'n bot dat naar buiten schuift voor de copulatie. Tot slot heeft Scott Gilbert nog een subtiel anatomische argument. De tekst van Genesis zegt dat God 'de plaats sloot' na de operatieve verwijdering. Dan verwacht je een litteken. Maar het enige litteken op de menselijke romp is de navel. Die heeft Eva ook en ligt niet echt aan de zijkant. Er is echter een prachtig litteken langs het hele mannelijke voortplantingsorgaan, de in de mediaanlijn gelegen huidnaad (de raphe), de lijn onder de
penis die verder loopt over de balzak en perineum.