Je wil een vrolijke noot meegeven aan je
e-mail aan een collega en plakt een smiley achter je laatste zin. Het lijkt onschuldig en positief, maar dat is het niet. Je kunt het veel beter niet doen, blijkt uit nieuw onderzoek. Smileys ondermijnen de kwaliteit van je e-mail en komen onprofessioneel over. "Onze resultaten tonen dat een smiley in een werkmail, in tegenstelling tot een echte glimlach, helemaal geen menselijke
warmte overbrengt en zelfs de perceptie van uw professionele competentie aantast", aldus dr. Ella Gilkson van de Israëlische Ben-Gurion Universiteit. Samen met de Universiteit van Haifa en de Universiteit van Amsterdam liet ze 549 deelnemers uit 29 landen werkgerelateerde e-mails lezen van vreemden met af en toe een smiley erin. Ze moesten de teksten beoordelen op warmte en professionele competentie. Een smiley maakte niet dat de afzender warmer over kwam, wel vond men hem professioneel minder competent. Ook bleek dat de deelnemers gedetailleerder en grondiger antwoordden als de mail geen smiley bevatte, alsof ze de e-mail dan serieuzer namen en meer bereid waren informatie te delen. Tenslotte gingen de proefpersonen er sneller van uit dat de mails met smileys door een vrouw waren geschreven.