Nederlandse filmproducenten en makers van tv-programma's kunnen voorlopig blijven rekenen op stevige groei. Het economisch
bureau van ABN AMRO voorziet dat de
omzet in de branche dit jaar met 3,5 procent kan toenemen en volgend jaar 3 procent.
Bedrijven als Eyeworks, Endemol en Talpa profiteren ervan dat tussen tv-zenders momenteel een gevecht gaande is om de aandacht van de consument, aldus de bank. Om kijkers te trekken is er enorm veel vraag naar kwalitatief hoogwaardige programma's. In 2015 zagen de producenten hun omzet ook al met zo'n 7,5 procent groeien.
De concurrentiestrijd beperkt zich niet alleen tot de traditionele tv-zenders. Een bedrijf als KPN kondigde afgelopen jaar eveneens aan om via een eigen televisieaanbod klanten aan zich te willen binden. Het telecombedrijf komt later dit jaar met een nieuwe Nederlandstalige tv-serie, genaamd Brussel. Ook Netflix kan een klant zijn van de productiebedrijven, stelt ABN AMRO. De succesvolle streamingdienst koopt wereldwijd tal van producties in om aan zijn abonnees te laten zien.