Corona heeft al een jaar effect op het leven van mensen, en dat is ook terug te zien in onze muziekvoorkeur. Wilbert Mutsaers, hoofd Benelux van Spotify, zag in het pandemiejaar verschillende veranderingen in waar Nederlanders naar luisterden: er werd meer muziek geluisterd die past bij een bepaalde stemming of activiteit, en kerstmuziek werd opvallend vroeg aangezet.
"Vooral in de eerste twee maanden, in maart en april van 2020, zagen we duidelijk veranderingen in waar mensen naar luisterden: meer ‘mood’-playlists als 't Koffiehuis en Happy Tunes, en meer workout playlists, bijvoorbeeld Top Hits Workout en Yoga-playlists", laat Mutsaers aan het ANP weten, die ziet dat "mood-playlists en activity-playlists nu nog altijd populairder zijn dan ze voor de pandemie waren."
De grote hits van dat moment werden via Spotify relatief minder afgespeeld en er werd gemiddeld wat meer naar muziek van wat langer geleden geluisterd. Dat kan volgens Mutsaers deels verklaard worden doordat veel artiesten in het begin van de pandemie de release van hun nieuwe muziek uitstelden, "in de hoop dat later in het jaar live-spelen en promotie doen weer wel mogelijk zou worden". Toen duidelijk werd dat de hoop daarop beter losgelaten kon worden, brachten veel artiesten hun nieuwe muziek alsnog net na de zomer uit, wat volgens Mutsaers ook invloed heeft gehad op waar mensen naar luisterden.
Streamen tijdens de 'intelligente lockdown'
In de zomer keerde het luistergedrag terug naar een vergelijkbaar patroon met de zomer ervoor, maar in het najaar was opnieuw een effect van corona te zien. "Er werd veel eerder en substantieel meer naar kerstmuziek geluisterd dan de jaren ervoor", zegt Mutsaers. "De trend begon al eind september en in oktober zaten we al op het kerstmuziek-niveau van november uit voorgaande jaren."
Hoewel er tijdens de pandemie meer mensen Spotify zijn gaan gebruiken, is die winst volgens het hoofd van de Benelux van het bedrijf niet aan corona toe te schrijven. "Spotify groeit elk jaar door in de afgelopen tien jaar dat Spotify in Nederland bestaat", zegt Mutsaers, en dus was een groei ook zonder corona verwacht. In de wereldwijde kwartaalcijfers is inderdaad een maandelijkse actieve gebruikersgroei van 27 procent te zien, maar meer gespecificeerde cijfers over Nederland wil Spotify niet openbaar maken.
Wel is te zien dat mensen op andere momenten dan andere jaren Spotify zijn gaan gebruiken. "Zeker in de eerste periode van de ‘intelligente lockdown’ toen veel mensen thuis zaten, was er minder een piek in de ‘ochtendspits’ en ‘avondspits’ dan voorheen", zag Mutsaers. "Daarentegen werd er op andere momenten gedurende de dag juist meer muziek en podcast geluisterd." In het najaar verdween die trend grotendeels weer en leek het streaminggedrag rond de spits meer op het jaar ervoor, wat volgens Mutsaers doet vermoeden "dat er in het begin van de pandemie relatief meer mensen thuis muziek luisteren dan in het najaar."