Het is inmiddels wel bekend: kinderen willen geen brandweerman of juffrouw meer worden, maar influencer. En waarom ook niet, zullen ze denken: je geld verdienen door een paar fotootjes te plaatsen van je avonturen, en nog beroemd worden ook.
Volgens experts kunnen mensen met meer dan 100.000 volgers ruim 1000 euro vragen voor een gesponsorde post. Ze prijzen dan eender wat aan, van sapjes tot crèmes en van Hello Fresh tot een hotel op Ibiza.
In de Vlaamse krant
HLN vertelt influencer Fabrizio Tzinardis (31), bekend geworden door Temptation Island, dat hij zo'n 200.000 volgers heeft en aanvragen krijgt van vele bedrijven. “Met een profiel zoals het mijne kan je 1000 à 4000 euro krijgen voor een Instagram-campagne”, zegt hij. “Bij een langdurige samenwerking kan dat bedrag nog serieus oplopen. Ik heb al voorstellen van 10.000 euro gekregen om troep aan te prijzen, maar daar wil ik mij niet aan branden.”
Zoveel volgers zijn niet eens nodig, vertelt Hannes Coudenys (41), expert sociale media bij Hurae, al moet je ook voorzichtig zijn. “Wie continu reclame maakt op zijn pagina, wordt als onbetrouwbaar beschouwd.” Maar als je het goed doet, kun je er leuk mee verdienen. “Vroeger gingen alle budgetten naar tv-reclame, nu is dat verschoven naar influencermarketing. Een influencer met tussen de 5000 en 10000 volgers kan tot 800 euro vragen voor een post. Influencers met meer dan 100.000 volgers kunnen gemakkelijk enkele duizenden euro’s vragen voor een foto of video.”