Vergeet de eeuwige avocado, poke bowl en vergeten groenten, in 2018 wordt boodschappen doen een 'experience' en Japans eten stoer mannenvoedsel. Het jaarlijkse van Waitrose is verschenen. Daarin worden de laatste voedingstrends bepaald. De conclusies zijn gebaseerd op onderzoek onder 2.000 consumenten, de verkoopcijfers van de Britse supermarktketen Waitrose en interviews met experts. Daaruit komen deze vijf trends: Geen verfijnde sushi, miso-soupjes of zeewiersalades, maar stoer mannenvoedsel uit het land van de rijzende zon. In 2018 eten we onder meer yakitori (de Japanse kip op een stokje) en tempura gerechten (gefrituurde en gepaneerde groenten of garnalen). Streetfood blijft populair, vooral als het uit India komt. In 2018 krijgt het wel een twist in de vorm van meer hybride gerechten. Denk aan hamburgers met Indiase kruiden of Lamb Keema in een taco, het liefst geserveerd met een stevige saus. De drie maaltijden per dag zijn ooit ingesteld tijdens de industriële revolutie toen de fabrieksarbeiders beslist een stevig ontbijt en goede lunch nodig hadden om het werk aan te kunnen, maar die tijd is reeds lang voorbij. In 2018 nemen we liever vier lichte maaltijden. Eet je bijvoorbeeld pas 's avonds laat dan neem je rond vier uur een klein hapje extra. Heb je een late lunch, terwijl je vroeg bent opgestaan dan lust je om elf uur misschien alvast een broodje. Boodschappen doen draait steeds meer om de ervaring. Dus niet gehaast op zaterdagochtend de winkel door om zo snel mogelijk de wekelijkse boodschappen in huis te halen, maar rustig iedere paar dagen door de supermarkt struinen op zoek naar je favoriete ingrediënten. Ondertussen geniet je van een aangeboden hapje en drankje. Doordat we fanatiek blijven sporten, blijft de behoefte aan eiwitten bestaan. Daarbij zet ook de trend van een flexitarisch dieet door. Logischerwijs groeit daarmee de vraag naar plantaardige eiwitten.
Bron(nen): Business Insider