Als er meer internationale treinen van Nederland naar grote bestemmingen in omliggende landen zouden rijden - en meer mensen kiezen voor de trein - is luchthaven Lelystad overbodig. 15 dagelijkse internationale treinen zou volstaan.Dat stelt Barth Donners, die bij de TU Delft is afgestudeerd op de potentie van de internationale trein. Op dit moment* vertrekken er dagelijks vanaf Amsterdam een kleine vijftig treinen naar het buitenland.Alleen al als alle vluchten naar Brussel, Berlijn, Düsseldorf, Hannover, Frankfurt, Hamburg en Parijs vervangen zouden worden door de trein zouden er dagelijks zo’n 50 tot 60 vluchten per dag geschrapt kunnen worden. Maar ook naar bestemmingen als Londen, München, Stuttgart, Bremen en Basel zou de trein een grotere rol kunnen gaan spelen, naar die bestemmingen zijn vliegen er momenteel dagelijks circa 75 vluchten. In totaal gaat het dus om zeker 130 vluchten waarbij de trein de potentie heeft om het vliegtuig te vervangen. Van Lelystad zullen dagelijks 45 vluchten vertrekken, dus 15 treinen is voldoende. Voorwaarden is dat de trein concurrerend is met vliegen. Nu is het vaak duurder, al vergeten veel reizigers mee te rekenen wat het hen kost om op Schiphol te komen en wat parkeren kost. Wat zou helpen is als kerosine belast zou worden, zoals bezine voor de auto en stroom voor de trein dat ook is.
Bron(nen): Treinreiziger.nl