Disneyland Parijs, dat vandaag zijn 20ste verjaardag viert, is de populairste toeristische bestemming van Europa. Er gaan meer mensen naar toe dan naar het Louvre. Per jaar betalen 15,7 miljoen (volwassen) bezoekers € 51 voor een entreekaartje. Toch heeft het themapretpark vorig jaar € 55.6 miljoen verloren. En de schulden zijn al torenhoog: € 1,9 miljard, schrijft The Guardian.
Het 2000 hectare grote park ten oosten van Parijs heeft de afgelopen jaren meer dan € 212 miljoen verlies geleden, ondanks de toenemende verkoop van meer dan € 1,3 miljard per jaar. De koers van het aandeel is gecrasht met 50% in het afgelopen jaar tot € 4,43. Om in deze tijden van economische crisis meer bezoekers te trekken, besloot het pretpark kortingen te geven tot 50% op kaartjes en hotelovernachting. Daardoor steeg de omzet vorig jaar met maar € 23 miljoen.
Waar ging het allemaal fout? The Guardian wijt het aan de slechte start in 1992. De Fransen hadden totaal geen interesse in een ‘kauwgompark’ waar geen wijn verkocht mocht worden en dat toen nog Euro Disney heette. Nadat in 1995 de naam was veranderd in Disneyland Paris en er een glas wijn geschonken mocht worden, trok het bezoekersaantal wat aan. Maar het park, zo gingen de geruchten, stond op de rand van bankroet. Het bedrijf heeft ook een slechte relatie met zijn medewerkers, die dan ook op gezette tijden het werk neerleggen voor meer loonsverhoging. Ook gisteren, een dag voor het verjaarsfeestje. Volgens een analist zou Disneyland Parijs goede vooruitzichten moeten hebben, maar hij vermoedt dat het nooit winst zal maken.