In het hele land ligt vandaag het busvervoer plat. De buschauffeurs van onder andere Connexxion staken. En met een reden. Ze werken negen uur aan een stuk met twee keer een kwartier pauze. Ze krijgen twee minuten om van en naar hun bus te lopen. Alles staat precies vastgelegd in een rooster waar ze niet van mogen afwijken. Hille Hoekstra (62) is al buschauffeur sinds 1982. Hij heeft langzaam de werkdruk zien toenemen. Er is nog geen tijd om te wachten op een rennende passagier. "Als wij nu maar racen om alles op tijd te halen, dan is de vervoerskundige van het bedrijf weer tevreden. Dan kloppen zijn schema's. Dat ziet hij dan in zijn computer. Maar in de uitdraaien staat niet hoe hard wij hebben moeten rijden om op tijd te zijn," aldus de chauffeur in de Volkskrant. Behalve een lagere werkdruk eisen de bonden ook 3,5 procent loonsverhoging. Een buschauffeur verdient nu 2.200 netto bij een werkweek van 37,5 uur inclusief onregelmatigheidstoeslag. Maar vooralsnog willen werkgevers weinig veranderen. Hoekstra: "Je hoort een directeur van vervoersbedrijf Hermes alleen maar denigrerende opmerkingen maken over onze eis dat we fatsoenlijke plaspauzes willen hebben. Moeten we maar minder drinken."