AMSTERDAM (ANP) - Betalingsverwerker Adyen is vorig jaar opnieuw hard gegroeid. Het Amsterdamse bedrijf, dat transacties verwerkt voor bedrijven als Facebook-moederbedrijf Meta, Uber, H&M, eBay en Microsoft, profiteerde er vooral van dat het meer werk kon doen voor bedrijven waarmee al zaken werden gedaan.
Adyen fungeert bij betalingen online of aan de kassa als schakel tussen verkopers en banken. Vorig jaar handelde het fintechbedrijf transacties af met een totale waarde van bijna 1286 miljard euro, een derde meer dan een jaar eerder. De eigen omzet steeg minder hard. Met een kleine 2 miljard euro lagen de opbrengsten 23 procent hoger dan in 2023.
"Opnieuw was het uitbreiden van onze relaties met bestaande klanten een belangrijke aanjager van onze groei, wat de enorme kansen die er nog liggen benadrukt", verklaart financieel directeur Ethan Tandowsky. Adyen zei eerder erop te rekenen zijn winstmarge komende jaren nog te kunnen opkrikken. De winst, gecorrigeerd voor onder meer rente en belastingen, ging vorig jaar met 34 procent omhoog naar dik 992 miljoen euro.