Trenitalia, de Italiaanse
NS, koopt zeventien van de negentien afgedankte Nederlandse
Fyra-treinen. Mocht je denken dat de NS daar flink van profiteert, dat is niet zo. De Italiaanse media hebben het over een 'koopje'. De Fyra was bedoeld voor de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Brussel. Na een jarenlange vertraging bleek er van alles te mankeren aan de treinen. Zo waren ze onder andere niet bestand tegen het winterse weer in Nederland. Bouwer Ansaldo Breda wilde de mankementen repareren, maar de NS en de Belgische NMBS trokken de stekker eruit. De gloednieuwe treinen zijn naar verluidt voor een derde van de prijs verkocht aan Trenitalia. De NS zou daar 20 miljoen
euro voor ontvangen. Een schijntje als je bedenkt dat het debacle 800 miljoen heeft gekost. Daarvan is 125 miljoen euro teruggekomen in de vorm van een schikking met de Italiaanse bouwer en nu dus nog eens 20 miljoen voor de verkoop van de treinen. Bouwer Ansaldo Breda is blij. Een medewerker vertelt anoniem: "Wij hebben altijd volgehouden dat deze treinen van goede kwaliteit zijn en zijn blij dat ze weer kunnen gaan rijden."