De NS wil niets meer te maken hebben met de Fyra en de maker daarvan AnsaldoBreda. Maar omgekeerd ligt dat anders. In een advertentie in de Telegraaf en Metro zegt topman Maurizio Monfellotto van Ansaldo dat zijn bedrijf wil dat er over een halfjaar weer voldoende Fyra-hogesnelheidstreinen in Nederland beschikbaar zijn om een dienstregeling te kunnen. "Een veilige, comfortabele en betrouwbare treinreis met een snelheid van 250 kilometer per uur is voor u helaas nog niet mogelijk. En dat terwijl onze treinen in Italië al vele jaren met snelheden van 300 kilometer per uur rijden", aldus Manfelloto. "Op 16 september heeft AnsaldoBreda de Fyra inclusief aanpassingen gepresenteerd. Deze trein is de beste oplossing voor u als reiziger en voor een goede, duurzame verbinding tussen Amsterdam en Brussel." Gisteren maakte NS juist bekend een schadeclaim te hebben ingediend tegen de maker van de Fyra. Die zijn uit de dienst genomen na talloze defecten. De Fyra-treinstellen moeten weg uit Nederland, zo maakte de NS bekend. NS wil ook geen vervangende treinen kopen voor de Fyra maar in plaats daarvan met gewone snelle treinen 200 kilometer per uur gaan rijden over het traject. Scheelt een paar minuten op het traject Amsterdam-Breda.