Er is ook goed Nederlands nieuws. Drie bedrijven, Heineken, Philips en ING rukte op in de rangschikking. Vooral Heineken deed het goed. De waarde van de Nederlandse bierbrouwer steeg met maar liefst 36% tot ruim $8 miljard. Heineken is daarmee het op twee na grootste biermerk wereldwijd na de Amerikaanse biermerken Bud Light en Budweiser. Philips maakte met een merkwaarde van bijna $5 miljard zijn debuut in de top 20 van technologiemerken. ING is met een waarde van $7,5 miljard een nieuwkomer in de Global Banks top 10.
Apple is voor het derde jaar op rij het meest waardevolle merk ter wereld. Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau Millward Brown is de maker van de iPhone, iPod, iPad en iMac nu 185 miljard dollar waard, 1 procent meer dan een jaar geleden.
Hoewel de aandelenkoers van Apple afgelopen jaar sterk in waarde daalde, is de aantrekkingskracht van het merk bij consumenten nog steeds onverminderd groot.
,,In tijden van crisis en economische turbulentie hechten mensen aan merken die aan hun behoeften voldoen en waar men een goed gevoel bij heeft'', zegt directeur Rob van Benthem van Millward Brown Nederland.
Internetbedrijf Google eindigt dit jaar als tweede met een waarde van bijna 114 miljard dollar. Andere merken die goed scoren zijn IBM (112,5 miljard), McDonalds (90,3 miljard), Coca Cola (78,4 miljard) en Microsoft (69,8 miljard).