Rekeningrijden, de automobilist wil er niet aan, de politiek ook niet, en toch zal het moeten gebeuren. Dat geeft ook de autobranche toe. Anders worden de klimaatdoelen van 2030 niet gehaald. Met name de VVD heeft al duidelijk aangegeven dat het betalen per gereden kilometer niet doorgaat. Toch ontkomen we er niet aan zegt de RAI, de belangenvereniging voor de autobranche. Aan de ene kant is het nodig om de klimaatdoelen te halen en aan de andere kant komen er waarschijnlijk veel meer elektrische auto's, waarvoor je veel minder belasting betaalt. Daardoor ontstaat een gat in de begroting. Als rekeningrijden wordt ingevoerd, betalen automobilisten niet meer voor het bezit, maar voor het gebruik van een auto. De vervuilende veelrijder wordt het meest belast en rijden in een schone auto buiten de spits wordt beloond. Tegelijkertijd wordt de schatkist gevuld. Bovendien helpt rekeningrijden om files te verminderen, zo legde ook Arjen zondag uit. "Iedereen die blijft vasthouden aan het huidige belastingsysteem om de CO2 doelstellingen te halen en de eenzijdige focus op meer asfalt tegen de files, staat met de rug naar de toekomst. Het is nu de tijd om door te pakken en lef te tonen", aldus Steven van Eijck, voorzitter van de RAI verenging.
Bron(nen): RTL Nieuws