Voor 20 cent boven het minimumloon koffers sjouwen uit nauwe ruimtes, een Volkskrant-journalist, die undercover ging,
omschreef het dit weekend als 'het zwaarste werk dat hij ooit had gedaan'. Een fikse loonsverhoging lijkt dan ook nodig om de vertrokken flexwerkers te vervangen.
De ellende op Schiphol is nog niet voorbij. Het is gênant, internationaal gezien. 's Lands grootste luchthaven én luchtvaartmaatschappij behandelen hun personeel zo slecht dat er duizenden vluchten gecanceld moeten worden: er is te weinig beveiliging, er zijn te weinig mensen om bagage in- en uit te laden. En dat wordt komende zomer alleen maar erger.
"Beveiligers op Schiphol vallen onder dezelfde cao als mensen die een kantoor bewaken, maar het werk op een luchthaven is veel zwaarder. Het is hectisch. Je hebt geregeld te maken met reizigers die flippen en boos worden en je moet vaak urenlang staan in de mensenmassa," legt vakbondsbestuurder Herrie Hoogenboom
uit in de Volkskrant. De beveiligers werken bovendien vaak voor onderaannemers die nauwelijks rekening houden met roosterwensen. Ze zijn daarom massaal vertrokken. "Daardoor is de werkdruk voor de achterblijvers toegenomen. Dat leidt weer tot extra ziekteverzuim, waardoor de werkdruk voor de anderen nog verder stijgt. Zo ontstaat een negatieve spiraal", zegt Hoogenboom, die vindt dat veel ellende voorkomen had kunnen worden als Schiphol de lonen had verhoogd.
Steven van der Heijden, bestuursvoorzitter van Schiphol-klant Corendon is het met hem eens: "Ik denk dat het uiteindelijk toch een kwestie van betaling is. Loonsverhogingen zijn op den duur onontkoombaar, anders kunnen luchtvaartbedrijven geen personeel vasthouden.
Koffers vanuit een bagageruim naar buiten schuiven is slecht voor rug en knieën. In een arbeidsmarkt met veel alternatieven willen mensen die baan niet meer."