Iedere bierliefhebber kent het abdijbier uit Westvleteren. Dikwijls alleen van horen zeggen. Want het bier wordt beschouwd als het smaakvolste ter wereld, maar het is schaars. De broeders in de abdij in Westvleteren brouwer 4 dagen per maand. Dat is genoeg om van te leven. De rest van de maand bidden ze. Maar 4 maanden per maand is niet genoeg om aan de wereldwijde vraag te voldoen. En dan was er de distributie. Je moest bellen naar het klooster en als je geluk had kon je dan een krat komen halen. In de winkel is het goddelijke bier niet te koop. Dus werd er gefraudeerd, want wat schaars is, is geld waard. Hoe groot die fraude was, bleek vorig jaar toen de Nederlandse supermarktketen Jan Linders plots 300 kratten Westvleteren in de verkoop deed aan 9,95 euro per flesje. Een veelvoud van de 3,75 euro die de broeders zelf per flesje vragen. “Dat was een eyeopener”, klinkt het binnen de abdij. De broeders namen een advocaat onder de arm die voortaan iedereen die hun bier probeert door te verkopen op de vingers tikt. Maar, er is groot nieuws: de broeders, zo heeft vader Abt broeder Manu bekend gemaakt, gaan digitaal. Want het huidige systeem zorgt niet alleen bij bierliefhebbers voor stress, ook bij de monniken. Daarom zijn ze een webwinkel gestart. Als je hun bier wilt kopen, kun je daar vanaf 26 juni terecht. Op de kalender kun je zien wanneer je kunt bestellen en wanneer je het bier mag komen afhalen. Met een QR-code die je op je smartphone krijgt, mag je je kratjes (maximaal twee) inladen. De monniken blijven echter je nummerplaat controleren. Want je mag niet valsspelen en meerdere keren bier komen halen. Het moet eerlijk blijven. En meer produceren? De abt piekert er niet over. “We hebben ons al vaker het hoofd gebroken over die vraag”, vertelt hij. “Maar economische overwegingen komen bij ons altijd op de tweede plaats. Het is voor ons veel belangrijker dat de broeders die in de brouwerij werken hun bezigheden daar kunnen afstemmen op het ritme van de abdij. En dan zijn meer brouwdagen gewoon geen optie.”