Het is weer Black Friday (zwarte vrijdag) en dat betekent dat vooral de Amerikanen gaan koopjes jagen. En dan met de nadruk op jagen, want het gaat er niet zachtzinnig aan toe in de Amerikaanse winkels.
De dag na Thanksgiving zijn veel mensen vrij en dus gaan zij kerstinkopen doen. Daar spelen winkeliers handig op in met stuntprijzen. Inmiddels is Black Friday uitgegroeid tot een fenomeen, waarbij drommen mensen zich soms dagen of zelfs weken voor de vrijdag zelf al ophouden voor de winkeldeuren, om als eerste binnen te zijn.
Volgens het magazine Time spelen ook daar weer mensen op in. Zij laten zich 20 dollar per uur betalen om voor anderen in de rij te staan. Maar in de cruciale uren voordat de deuren opengaan, moeten de kopers er toch echt zijn. Anders belanden zij meteen al in soms vechtende massa's klanten die in hordes tegelijk naar binnen rennen.
Ruzies
Dat heeft soms akelige gevolgen. In 2008 bijvoorbeeld werd een medewerker van Wal-Mart in Long Island vertrapt. Hij stierf. Veel meer mensen zijn in de loop der jaren gewond geraakt, toen zij onder de voet werden gelopen, mishandeld of gestoken. Vorig jaar vonden er zelfs al schiet- en steekpartijen plaats, terwijl de winkels nog niet eens open waren. Ruzies over bijvoorbeeld een parkeerplaatsje, zoals bij een Wal-Mart in Virginia, mondden uit in geweld.
Nergens voor nodig, zo betoogt de New York Times. Uit een onderzoek van PriceStats, een bureau dat dagelijks de prijsaanpassingen van goederen volgt, blijkt dat de prijzen in webshops juist twee tot drie dagen na de beroemde koopjesdag op het laagste niveau uitkomen. Dan is het namelijk Cyber Monday, de digitale tegenhanger van Black Friday. Bovendien dalen de prijzen van bepaalde producten, omdat juist na Black Friday er nieuwe modellen van met name elektronica op de markt komen.
Verkeersdrukte
Voor de economie is de dag overigens een zegen. In recordjaar 2012 werd bijna 60 miljard dollar uitgegeven door de Amerikaanse consumenten. Anderzijds is het juist een goed teken als op Black Friday wat minder wordt uitgegeven dan in het jaar ervoor, zo betoogde de Nationale Federatie voor de Detailhandel donderdag. In een goede economie zijn mensen namelijk minder geneigd om elke korting te pakken die er te pakken valt.
Overigens verwijst Black Friday naar de traditionele verkeersdrukte rond de stad Philidelphia op de dag na Thanksgiving, vergelijkbaar met zwarte zaterdag in Frankrijk.