Twee Amerikaanse klanten van de Franse
luxegroep Hermès zijn boos, omdat ze geen exclusieve Birkin-handtas
mogen aanschaffen. Ze beschuldigen het bedrijf van uitsluiting en
oneerlijke verkooppraktijken, en zijn zelfs een rechtszaak gestart om
hun gelijk te halen.
Hermès gebruikt volgens Tina Cavalleri
en Mark Glinoga een systeem dat consumenten aanmoedigt schoenen,
sjaals, sieraden en andere accessoires te kopen, in de hoop de status
te verwerven die hen toelaat een exclusieve Birkin-handtas aan te
kopen. Dit zou in strijd zijn met de Amerikaanse concurrentiewetten,
schrijft
het AD.
#FirstWorldProblems
Verkopers mogen de befaamde
Birkin Bags, genoemd naar de actrice Jane Birkin, alleen verkopen aan
klanten met 'voldoende aankoopgeschiedenis', staat te lezen in de
klacht die bij een rechtbank in San Francisco is ingediend. Het
Birkin-model kwam in 1984 op de markt. De tas is handgemaakt, wordt
in kleine hoeveelheden geproduceerd, en is enorm gewild - ook op de
tweedehandsmarkt. De meest luxueuze modellen wisselen voor
honderdduizenden euro's van eigenaar.
Kopen, kopen, kopen
Cavalleri had al tienduizenden euro's
over de balk gesmeten bij Hermès, maar toen ze in september 2022 een
Birkin wilde aanschaffen, kreeg ze bij de kassa te horen dat die is
gereserveerd voor ‘klanten die ons bedrijf altijd gesteund hebben’.
Ook Glinoga liep telkens tegen een muur aan bij Hermès. Hij kreeg
keer op keer te horen dat hij andere spullen moest kopen. Nu wil het
tweetal een schadevergoeding, zonder een bedrag te noemen.
Commissie
Er zou een systeem zijn waarbij
verkopers de opdracht krijgen ‘om de Birkin-handtassen te gebruiken
als een middel om consumenten te dwingen extra producten te kopen’.
Het personeel zou een commissie van 3 procent krijgen op de verkoop
van producten als schoenen, riemen en sieraden. Dit zou hen zou
aanmoedigen om dat systeem te steunen.