Er is een groot gebrek aan onderdelen en technische
ondersteuning voor Chinese auto’s in het
Verenigd Koninkrijk. Gevolg is dat een aantal merken bijna niet meer te
verzekeren zijn, meldt het Britse AutoExpress.
Op een grote vergelijkingssite voor autoverzekeringen kregen
journalisten slechts drie offertes voor het populaire merk BYD Seal U aangeboden,
en de prijzen waren exorbitant hoog. Bij concurrerende modellen kwamen er
tientallen normale offertes uit de bus.
Het probleem lijkt niet bij de Chinese auto’s zelf te
liggen, maar bij de gebrekkige kennis en een tekort aan reserveonderdelen in
Engeland. Chinese auto’s worden afgeschreven voor schade die bij een Europees
model makkelijk kan worden verholpen. “Helaas kunnen we voor Chinese auto's
gewoon geen onderdelen krijgen. Ze zijn niet beschikbaar, wat ik belachelijk
vind, aangezien dit grote bedrijven zijn die vele miljoenen waard zijn”, zegt
Martyn Rowly van de Britse National Body Repair Association.
Daarnaast hebben veel Chinese modellen geen officiële
reparatievoorschriften, omdat dat niet verplicht is in China. Maar Britse
autoverzekeringen eisen dat schade volgens een goedgekeurde fabrieksnorm wordt
gerepareerd.
In Nederland lijken bovenstaande problemen nauwelijks te
spelen. Bij de Bovag hebben ze dergelijke geluiden nog niet opgevangen. Ook bij
BYD Nederland maken ze zich niet druk. “BYD Europe heeft in Rotterdam een
warehouse van 20.000 vierkante meter. Daarnaast zijn er hubs geopend door
Europa - en worden er nieuwe toegevoegd - om de aanvoer van onderdelen en
accessoires te garanderen. Wij herkennen de situatie vanuit Engeland, dat
overigens buiten Europa ligt, dan ook niet”, zegt Fons Nijkrake van BYD tegen
het AD.