Er is een groot gebrek aan onderdelen en technische ondersteuning voor Chinese auto’s in het Verenigd Koninkrijk. Gevolg is dat een aantal merken bijna niet meer te verzekeren zijn, meldt het Britse AutoExpress.
Op een grote vergelijkingssite voor autoverzekeringen kregen journalisten slechts drie offertes voor het populaire merk BYD Seal U aangeboden, en de prijzen waren exorbitant hoog. Bij concurrerende modellen kwamen er tientallen normale offertes uit de bus.
Het probleem lijkt niet bij de Chinese auto’s zelf te liggen, maar bij de gebrekkige kennis en een tekort aan reserveonderdelen in Engeland. Chinese auto’s worden afgeschreven voor schade die bij een Europees model makkelijk kan worden verholpen. “Helaas kunnen we voor Chinese auto's gewoon geen onderdelen krijgen. Ze zijn niet beschikbaar, wat ik belachelijk vind, aangezien dit grote bedrijven zijn die vele miljoenen waard zijn”, zegt Martyn Rowly van de Britse National Body Repair Association.
Daarnaast hebben veel Chinese modellen geen officiële reparatievoorschriften, omdat dat niet verplicht is in China. Maar Britse autoverzekeringen eisen dat schade volgens een goedgekeurde fabrieksnorm wordt gerepareerd.
In Nederland lijken bovenstaande problemen nauwelijks te spelen. Bij de Bovag hebben ze dergelijke geluiden nog niet opgevangen. Ook bij BYD Nederland maken ze zich niet druk. “BYD Europe heeft in Rotterdam een warehouse van 20.000 vierkante meter. Daarnaast zijn er hubs geopend door Europa - en worden er nieuwe toegevoegd - om de aanvoer van onderdelen en accessoires te garanderen. Wij herkennen de situatie vanuit Engeland, dat overigens buiten Europa ligt, dan ook niet”, zegt Fons Nijkrake van BYD tegen het AD.