De beursgang van het Nederlandse fintechbedrijf Adyen gisteren wekt wereldwijd verbazing. De online betalingsverwerker verdubbelde in één dag in waarde en is nu meer dan 13 miljard euro waard. Dat maakt het bedrijf nu al waardevoller dan bijvoorbeeld de grote Duitse Commerzbank, die 50.000 man in dienst heeft. Ter vergelijking: Adyen heeft nog geen duizend werknemers. De beursgang is de klassieke droom van de tech-start-up en meestal zijn de bedrijven die het lukt afkomstig uit de Californische Silicon Valley, niet uit Amsterdam. Met klanten als Netflix, Spotify en binnenkort ook eBay denken beleggers dat Adyen dé grote online betalingsverwerker wordt. Internationaal trekken de Amsterdammers dan ook de aandacht. Zo schrijft Bloomberg: "Een techbedrijf dat door het dak knalt op zijn eerste handelsdag, zijn oprichter miljardair maakt en winsten uitstrooit over zijn vroege investeerders: het is waar dromen in Silicon Valley van gemaakt zijn. Maar woensdag was het geen Californische startup die de jackpot pakte. Het was Adyen, een voorheen obscuur Nederlands fintechbedrijf." Toch zijn er ook bedenkingen. De waarde van het bedrijf is nu honderd keer hoger dan de winst die ze maken. Dat is ongekend. "Dit is meer speculeren dan investeren", zegt beursanalist Jos Versteegh van InsingerGielissen. "Iedereen denkt dat dit de grote winnaar in de fintech wordt, dus daar betalen mensen voor. Maar om de huidige waardering waar te maken, zal Adyen heel snel moeten groeien. Als de kwartaalwinst een keer tegenvalt, zal de koers onmiddelijk dalen."