In 90 minuten verloor Facebook gisteravond 150 miljard van zijn waarde. Dat was toen beleggers door de mooie verhalen van het bedrijf heenkeken en er achter kwamen dat niet slechts het tweede kwartaal van dit jaar tegenviel, maar dat Facebook voor de komende de verwachtingen omlaag heeft bijgesteld. Bij de presentatie van de cijfers probeerde Facebook eerst nog een cosmetische truc met een glansrijke grafiek. Daaruit bleek dat 2,5 miljard mensen - een op de drie mensen op aarde - maandelijks een Facebook product gebruikt. Maar insiders zagen al snel dat de trend een andere is. Minder groei en in Europa zelfs krimp. Gingen mensen vroeger meerdere keren per dag naar Facebook om te zien hoe hun vrienden opscheppen, nu doen velen dat minder vaak. Ze zijn nog wel op Facebook, maar veel minder frequent. In Europa is het aantal maandelijks actieve bezoekers het afgelopen kwartaal zelfs afgenomen van 377 miljoen naar 376 miljoen in vergelijking met het kwartaal ervoor. Het aantal dagelijks actieve gebruikers toonde hier in dezelfde periode een nog grotere afname, van 282 miljoen naar 279 miljoen.