Het is een aloude denkfout, dat je gelooft dat een product van betere kwaliteit is, enkel omdat het duurder is. Het is waarschijnlijk een van de redenen dat er nog mensen met KLM vliegen. Voor het klimaat hoef je het in elk geval niet te doen. Ryanair scoort op vrijwel alle vlakken beter (en dat zonder staatssteun).
De luchtvaart is een grote vervuiler. In de Europese Unie komt zeker 3,5 procent van de totale CO2-uitstoot op het conto van de internationale luchtvaart, in Nederland is dat 6 procent volgens het CBS. En de cijfers groeien snel. Als individu is minder vliegen dan ook één van de belangrijkste dingen die je kan doen voor het milieu. Vooral het stoppen met intercontinentale vliegreizen zet zoden aan de dijk, maar een stedentripje minder per jaar scheelt ook al behoorlijk.
Zolang we echter voor een paar tientjes naar de andere kant van Europa kunnen vliegen, zullen we dat doen. Een minimum prijs van 35 euro per ticket, zoals D66 deze week voorstelde, heeft weinig zin. Luchtvaartonderzoeker Floris de Haan van de Erasmus School of Economics legt woensdag aan de NOS uit dat vakantiegangers kijken naar de totaalprijs van hun vakantie. Twee tientjes meer voor een vliegticket maakt dan niet veel uit. Dat toonde een student van hem in 2018 al aan: de vraag naar tickets neemt nauwelijks af als de prijs iets hoger wordt. Dat geldt voor toeristen, maar nog meer voor zakelijke reizigers.
Wil je toch heel graag vliegen, kies dan voor Ryanair of een andere budgetvlieger en niet voor KLM. Juist doordat de prijsvechter met meer passagiers vliegt, daalt de CO2-uitstoot per persoon. Bovendien heeft de Ierse low-costmaatschappij een veel nieuwere vloot dan bijvoorbeeld KLM of Lufthansa. De Boeing 737 MAX waarmee de budgetvlieger volgend jaar van start gaat, verbruikt 16 procent minder brandstof, maakt 40 procent minder geluid en er passen 4 procent meer passagiers in. Daar komt nog bij dat Ryanair zo zuinig mogelijk opstijgt en landt om kosten uit te sparen. Op dit moment zit de vliegmaatschappij op een uitstoot van 66 gram per passagierskilometer, waar het Duitse Lufthansa ongeveer het dubbele uitstoot.
De gewraakte beenruimte, het is het meest gehoorde argument om niet met een low-cost-carrier te vliegen, maar de verschillen vallen tegen. Bij KLM varieert de beenruimte van 76 tot 89 centimeter, maar standaard in economy class geldt voor Europese vluchten een beenruimte van 76 centimeter. Bij Ryanair is dat....ook 76 centimeter en als volgend jaar met de nieuwe Boeings wordt gevlogen is de beenruimte zelfs ruim 78 centimeter. Vliegen is nu eenmaal niet de meest comfortabele manier van vervoer (maar meer dan 13 uur in de trein zitten om in Barcelona te komen, is ook niet per se fijn).
Ryanair maakte vorig boekjaar bijna een miljard euro winst en is samen met Lufthansa de grootste vliegmaatschappij van Europa. Alleen hebben de Ieren geen staatssteun nodig, waar KLM en Lufthansa aan het infuus van de overheid hangen.
Zou dat komen door de torenhoge salarissen van piloten? De best betaalde piloten van KLM verdienen ruim over de 2 ton, veel meer dan de minister-president dus. Wat een Ryanair-piloot verdient? Rond de 100.000 euro per jaar, al zijn de verschillen groot. Het salaris van co-piloten en cabinepersoneel is een stuk lager. Die laatste groep moet het doen met 1.000 tot 1.500 euro per maand.
Ze vallen onder het veel soepelere Ierse arbeidsrecht, waardoor ze (net als alle Ieren) minder bescherming genieten in de vorm van cao's of vaste contracten, niet heel anders dan in de Nederlandse horeca bijvoorbeeld. Het is dus misschien geen feestje om voor Ryanair te werken, het is ook bepaald geen net bedrijf, maar rampzalig is het evenmin. Ethisch gezien zijn er in Europa een stuk slechtere arbeidsomstandigheden denkbaar (Oost-Europese arbeidsmigranten in de Nederlandse tuinbouw bijvoorbeeld).
Het grote probleem is dat er sinds de komst van Ryanair en consorten veel méér wordt gevlogen, omdat het zo goedkoop is. Dat is onwenselijk vanwege het klimaat en de vervuiling, maar het heeft weinig zin om dan maar in een vliegtuig van KLM of Lufthansa te stappen.
De overheid zal in actie moeten komen om de falende markt te corrigeren. Het is al vaak gezegd: hef belasting op kerosine en btw op tickets net als bij auto en trein. Ook een CO2-plafond is een mogelijke maatregel, waarbij er een max zit aan de totale uitstoot. Maar dit moet je internationaal of toch op zijn minst Europees regelen en dat is lastig.
Tot die tijd kun je beter, áls je vliegt, kiezen voor Ryanair of andere lage kostenmaatschappijen. Het geld dat je bespaart, kun je dan bijvoorbeeld uitgeven aan zonnepanelen of een elektrische auto.
Bron(nen): NOS Radar Skyscanner