Waarom verkopen Burger King en McDonald’s dezelfde salade (en vaak ook nog aan de overkant bij elkaar)? Waarom lijkt Coke zoveel op Pepsi? V&D op C&A? Ze gehoorzamen simpelweg de Wet van Hotelling, het economische principe dat bij meer concurrentie op dezelfde markt aanbieders van producten of diensten zich steeds minder van elkaar onderscheiden. In andere woorden: als de concurrentie iets gevonden heeft dat goed verkoopt, is de makkelijkste manier om mee te profiteren gewoon hetzelfde te gaan verkopen. Dit inzicht – in 1929 bedacht door Harold Hotelling – wordt vaak toegepast door economen, maar ook door politici: uiteindelijk trekken rechts en links vooral naar het midden. Dit fenomeen - daar wees Hotelling zelf al op- mag een ondernemer dan helpen zijn concurrent bij te houden, voor de consument is het een minder goede zaak. Het betekent dat alle producten op elkaar beginnen te lijken. Hotteling klaagde al dat de presbyteriaanse en methodistisch kerk te veel op elkaar leken en dat alle cider hetzelfde smaakte. Goed, zijn voorbeelden zijn oudbakken, maar als je bedenkt hij zijn wet ver voor het eerste winkelcentrum bedacht, getuigt zijn analyse van grote vooruitziendheid.