Veel merknamen klinken als een klok, maar hebben een vrij suffe betekenis. Het zijn bijvoorbeeld samentrekkingen van de voor- en achternaam van de oprichter of een afkorting van wat voor product het is. Zo komen negen bekende merken aan hun naam: Febo is een afkorting van Ferdinand Bolstraat. Het was de bedoeling dat er een bakker met die naam in de Amsterdamse straat zou komen. Die vestigde zich uiteindelijk aan de Amstelveenseweg, maar toen was de naam al geregistreerd. En de bakkerij werd uiteindelijk een snackbarketen, die zich pas in 1993 in de Ferdinand Bolstraat vestigde. Veel Nederlandse merknamen zijn een samenvoeging van woorden. Zo ook Brinta, dat Breakfast Instant Tarwe betekent. Conimex is eigenlijk een hele saaie afkorting van Conserven Import en Export. SPAR is een afkorting van ‘door eendrachtig Samenwerken Profiteren Allen Regelmatig’. Het is bedacht door Adriaan van Well die in 1932 een samenwerkingsverband van kruideniers opzette. Etos betekent Eendrachtig, Toewijding, Overleg, Samenwerking. De eerste winkelmedewerkers van Etos waren verpleegkundigen. Duo Penotti klinkt lekker Italiaans, maar betekent eigenlijk gewoon Peeters Noten Industrie. Cola komt van kolanoten. Maar John S. Pemberton, bedenker van cola vond de letter K niet zo mooi dus maakte hij er een C van. Adolf Dassler bedacht de populaire sportschoen. Adidas is simpelweg een combinatie van zijn bijnaam Adi en de eerste drie letters van zijn achternaam. GAP verwijst naar de generatiekloof tussen ouderen en jongeren.
Bron(nen): Z24