We kopen geen gewone kerstkransjes, maar 'luxe' kerstkransjes. Hetzelfde geldt voor de soep en de afbakbroodjes. Maar wat is er zo luxe aan deze producten?
"Deze kerstperiode slaan we er nog sterker op aan", vertelt reclamestrateeg Tim Claassen tegen Editie NL. "Als we met z'n allen in economisch zware tijden zitten dan voelt het heel fijn om bij de kersttafel momentjes van luxe te creëren."
"Het is ook betaalbare luxe", legt hij uit. "Mensen houden de hand op de knip wat betreft grote kerstuitgaven, maar eten uit de supermarkt is de makkelijkste en toegankelijkste manier om jezelf en anderen te verwennen."
Maar sterrenkok Jonathan Zandbergen van restaurant Merlet in Schoorl is kritisch: een product moet wel echt van hoge kwaliteit zijn om het predicaat 'luxe' te mogen dragen. "Wilde zalm is pas luxe als deze gevangen is in Noorwegen of Alaska. Kaviaar is luxe als er een stevig prijskaartje aan zit: imitatiekaviaar die je in de supermarkt kan kopen is geen luxe."
Soms worden producten dan ook ten onrechte luxe genoemd. "De term luxe wordt vaak gebruikt op een royaal product. Dus een gourmetschotel van de supermarkt wordt luxe genoemd omdat er veel in zit." Ook op een pakje aardappelgratin staat soms onterecht dat het luxe is. "Er is niets luxe aan een aardappel."
Bron(nen): RTL Nieuws