Sinds 1 september is er een nieuwe methode verplicht om CO2-uitstoot te meten bij auto's. Meestal blijkt de uitstoot met deze manier van meten hoger uit te vallen dan eerder. En dat leidt tot een hogere aanschafbelasting en dus een hogere verkoopprijs. Het kan tot duizenden euro's schelen. De nieuwe prijzen gelden alleen voor wagens die na 1 juni zijn geregistreerd en voorlopig mogen importeurs de CO2-uitstoot nog omrekenen naar de oude maatstaven. Maar dat zal op termijn veranderen. Volgens de meest recente van het Britse Jato Dynamics zal de CO2-uitstoot gemiddeld met zo’n 10 gram per kilometer stijgen. Business Insider heeft uitgezocht hoeveel dat precies scheelt bij 's lands meest verkochte auto's. Nederlanders zijn dol op de Volkswagen Polo. De auto had in de eerste helft van 2018 een markt aandeel van 3,4 procent en was daarmee de meest verkochte auto. De BPM, de Belasting voor Personenauto’s en Motorrijtuigen, bedraagt 3.328 euro. Valt de CO2-uitstoot de verwachte 10 gram per kilometer hoger uit door de nieuwe meetmethode dan wordt de BPM 4.718 euro. Je betaalt dus 1.390 euro meer. Nog zo'n geliefde wagen: de Ford Fiesta, goed voor een marktaandeel van 2,5 procent dit jaar. Met de geraamde extra 10 gram CO2-uitstoot per kilometer stijgt de BPM op de gemiddelde benzineauto van 3.189 euro naar 4.579 euro, eveneens een prijsverhoging van 1.390 euro. De derde meest verkochte auto van het land is de Renault Clio. Ook deze wordt 1.390 euro duurder als de CO2-uitstoot volgens de nieuwe methode wordt gemeten. De goede oude Opel is nog steeds een geliefde wagen. Maar ook deze auto wordt 1.390 euro duurder als de meetmethode voor CO2-uitstoot verandert. De prijs van dit kekke wagentje gaat eveneens 1.390 euro omhoog als de nieuwe meetmethode doorgang vindt zonder dat de BPM-tabel gecorrigeerd wordt. Want dat laatste is wat Rutte heeft beloofd: consumenten zouden niet meer gaan betalen voor een auto, maar de nieuwe belastingtarieven zijn er zeker niet voor volgend jaar. Tot die tijd moet je goed opletten.