Het aantal mensen dat de energierekening niet meer kan betalen neemt snel toe, tot grote zorg van energieleveranciers en schuldhulpverleners. Energienota's zijn al gauw verdubbeld, waardoor ook betalingsproblemen dreigen bij bijvoorbeeld de zorgverzekering en belastingen. 'Er komt een hausse aan ellende op ons af', zegt Mirjam Zwamborn van schuldhulpverlener Plangroep in het FD.
De problemen worden alleen maar groter nu per 1 juli de energierekening voor veel huishoudens opnieuw fors omhooggaat. Veel leveranciers verhogen dan standaard de tarieven, die stijging kan nu oplopen tot 40%. Dat komt bovenop de ruim €1300 die de gemiddelde klant op jaarbasis al meer betaalt dan in 2021. De compensatie die het kabinet heeft geboden is voor miljoenen mensen op geen stukken na voldoende.
Volgens Martin Neef, manager tijdig betalen bij Vattenfall 'komen mensen er niet meer uit'. Dat blijkt ook uit de laatste cijfers van het bedrijf. Het aantal huishoudens in een betalingstraject is sinds begin van het jaar met 30% toegenomen; het aantal mensen dat zoveel betalingsproblemen heeft dat zelfs een regeling niet meer helpt, is verdubbeld. Ook Eneco ziet dat steeds meer automatische afschrijvingen afketsen.
Uit een stresstest van het Centraal Planbureau (CPB) bleek begin juni dat in het donkerste scenario 1,2 miljoen huishoudens problemen kunnen krijgen met het betalen van hun maandelijkse lasten. 'Wat energieprijzen betreft zitten we al in dat donkerste scenario', zegt Neef van Vattenfall.