In Up in the Air speelt George Clooney de rol van succesvolle zakenman. Dat komt in de film vaker voor: de mooi, succesvolle zakenman. Dat is echter niet de werkelijkheid, schijft Financial Times-columniste Lucy Kellaway. Meestal zijn de CEO's lelijke dikkerds, met matig zittende pakken. Althans in Engeland in Amerika. Kellaway geeft in een mooie column dire mogelijke verklaringen waarom zakenmannen niet knap zijn: Alessandro Benetton, Wolfgang Bernhard van Daimler, Bernard Arnault van Moët Hennessy • Louis Vuitton, Henri de Castries van verzekeringsreus Axa en François-Henri Pinault van PPR (Gucci, Yves Saint laurant, etc). Waarom dan in Engeland en de VS niet? 1. Ze waren het ooit. Maar een zakenman is geen 35 of 40, hij is 55 of 60 en de schoonheid is verlept. 2. Een tweede, logischer reden is dat er voor knappe mannen wel simpeler methoden zijn om aan de top te komen. Het bedrijfsleven in Engelstalige landen is hard en onaangenaam. Als je knap bent kan je beter een carrière volgen in de media, of topadvocaat worden. 3. Juist dat mannen knap zijn zorgt er voor dat ze niet aan bod komen: personeelschefs houden niet van knappe mannen om hen heen en trekken de sufferds voor. Bij vrouwen is dat precies andersom. En zodoende zie je in corporate Engeland en America heel veel lelijke mannen en tamelijk veel ravissante vrouwen, denkt Kellaway.
Bron(nen): Financial Times