Dure campagne met Charli XCX en Lila Moss drukt winst H&M

Economie
door anp
donderdag, 26 september 2024 om 7:36
anp260924064 1
STOCKHOLM (ANP/BLOOMBERG) - H&M heeft zijn verkopen in de zomer op peil kunnen houden, maar moest wel genoegen nemen met een flink lagere winst. De Zweedse kledingketen had last van ongunstige wisselkoersen en was ook aanzienlijk meer geld kwijt aan marketing.
De onderneming kampt met toenemende concurrentie van de Chinese nieuwkomer Shein. Om de verkopen aan te jagen heeft H&M daarom beroemdheden ingeschakeld die populair zijn bij Gen Z, zoals Charli XCX en Lila Moss, als gezichten van de herfst-wintercollectie.
Een aantal maanden terug waarschuwde H&M ook nog dat de verkopen in juni werden geraakt door het "instabiele" weer. In de maanden daarna ging het wel beter.
In de periode juni tot en met augustus ging 59 miljard Zweedse kroon aan omzet in de boeken. Dat is omgerekend ruim 5 miljard euro, wat neerkomt op een kleine omzetdaling vergeleken met een jaar geleden. Maar wanneer wordt gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten waren de verkopen min of meer stabiel. De winst zakte van 3,4 miljard naar 2,3 miljard Zweedse kroon.