Marc Andreessen, de schepper van Netscape en sindsdien orakel als het over de toekomst gaat, ziet het zeer somber in voor de
winkels. Hij zegt dat de traditionele winkel helemaal zal verdwijnen. E-commerce zal de enige manier zijn waarop we nog winkelen in de toekomst, denkt hij. Hij zet zijn argumenten kracht bij door te wijzen op voorbeelden waar dat al aan het gebeuren is. Muziekwinkels zijn er nog maar amper, en in de Verenigde Staten hebben de videotheken plaats moeten maken voor Netflix. Er zijn ook nog maar amper fysieke reisbureaus. "Zodra er een alternatief is het de fysieke winkels geen schijn van kans. Om twee redenen moeten ze diep investeren. Ze investeren in stenen omdat ze een winkel nodig hebben, en liefst op de duurste plaats, en ze investeren in voorraden omdat de klant bediend moet worden." Er zijn goederen waar voorlopig winkels voor zullen blijven bestaan. Dat zijn al die goederen die heel snel nodig hebt, die je niet wil bestellen, die even gaat kopen. Andreessen denkt dat ook voor dat soort goederen e-commerce oplossingen zullen komen. Hij raadt iedereen van harte af te investeren in alles wat te maken heeft met echte ouderwetse winkels.