Niet alleen particulieren zijn ontevreden over de banken. Ook en juist ondernemers zijn ook vaak (erg) ontevreden over wat hun bank voor hen doet en vooral wat de bank niet voor hen doet. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau DVJ insights in opdracht van . Daarvan zijn twee op vijf zzp’er en nog eens twee op vijf eigenaar bij een bedrijf tot 20 werknemers. Het is dus een onderzoek onder met name kleinere ondernemers. En die krijgen bij hun banken vaak geen poot aan de grond. Rabobank scoort van de drie grote banken het zwakst onder ondernemers. Op vrijwel alle gebieden, of het nu gaat om service, kredietverlening of de bereikbaarheid, krijgt de bank een lagere waardering van haar eigen klanten dan ABN Amro of ING. ING scoort op bijna alle vragen net ietsje beter dan de ander twee. Zo is 67 procent van de ING-klanten niet ontevreden of zelfs tevreden als het gaat om de helderheid van de tarieven en de producten. Bij ABN Amro is dat percentage 61 procent, bij Rabobank 59 procent. Een derde van de ondernemers heeft in de afgelopen twee jaar wel een poging gedaan om geld van de bank te lenen. Maar deze aanvragen, of het nu ging om een nieuw krediet of een ophoging van de bestaande kredietfaciliteit, werden in 64 procent van de gevallen rigoureus door de bank afgewezen. “Je kunt wel geld krijgen, maar alleen als het niet nodig hebt”, merkte een ondernemer cynisch op.