DEN HAAG (ANP) - Energieleverancier Hollandse Energie Maatschappij (HEM) heeft dinsdag in een kort geding geëist dat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een bericht op de website over de energieleverancier aanpast. Het gaat om een bericht waarin de ACM klanten van HEM die recht hebben op compensatie adviseert zich niet onder druk te laten zetten. Dit meldt de ACM, die de uitspraak over twee weken verwacht.
De ACM meldde op 1 oktober in de weken daarvoor tientallen klachten te hebben ontvangen over HEM, dat onder verscherpt toezicht staat van de ACM. Het bedrijf zou klanten tijdens telefoongesprekken agressief benaderen en hen onder druk zetten om rekeningen te betalen. Dit terwijl deze klanten juist geld tegoed hebben van HEM volgens de toezichthouder. De ACM adviseerde klanten alleen te betalen als ze een jaar- of eindafrekening hebben ontvangen waarop het geld dat ze moeten terugkrijgen is verwerkt.
Het is onduidelijk waarom HEM wil dat de ACM het bericht aanpast en hoe de wijziging eruit zou moeten zien. De energieleverancier heeft dinsdagavond nog niet gereageerd op vragen hierover.
De energieleverancier kreeg eerder dit jaar een boete van ruim 1 miljoen euro van de ACM omdat het bedrijf zich schuldig had gemaakt aan agressieve handelspraktijken en misleiding bij telefonische verkoop. HEM verklaarde toen dat niet het energiebedrijf zelf, maar tussenpersonen de misleidende verkoopgesprekken voerden. Een paar weken nadat de boete bekend was geworden, meldde HEM minstens drie jaar lang te zullen stoppen met het telefonisch werven van klanten. Ook zei de energieleverancier geld aan sommige klanten terug te betalen omdat een deel te veel heeft betaald voor gas en elektriciteit.