We moeten steeds meer betalen voor allerlei toeslagen boven op de kale, laag ogende ticketprijs, waarmee vliegmaatschappijen passagiers lokken. Per ticket betalen we nu al gemiddeld 50 euro voor ruimbagage, gereserveerde stoelen en maaltijden, meer beenruimte, spaarpunten en creditcards, entertainment, het gebruik van callcenters en incheckbalies. KLM/Air France is wereldwijd een van de maatschappijen die het meeste verdiend aan de extraatjes: ruim 800 miljoen dollar. Een belangrijk deel komt vermoedelijk voor rekening van dochter Transavia. Dat blijkt uit een nieuw rapport van het Amerikaanse onderzoeksbureau IdeaWorksCompany. Luchtvaartmaatschappijen worden steeds afhankelijker van de extra inkomsten. De kale tickterprijs wordt steeds lager en om dat te compenseren moet voor steeds meer dingen worden bijbetaald. Wereldwijd brengen luchtvaartmaatschappijen al 26 miljard dollar in rekening voor extra's. Volgens het rapport zal dat nog veel meer worden als de prijsvechters zijn doorgedrongen tot de trachten tussen de continenten. Dat zal al op korter termijn gebeuren tussen Europa en de VS. Norwegian Airlines gaat vanaf december voor minder dan 200 euro enkele reis naar de VS vliegen vanaf Londen. Anderen zullen volgen.