De grote online winkels willen ons doen geloven dat ze de dienst uitmaken, maar niets is minder waar. Ze aarzelen niet om hun cijfers te kleuren, zegt Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van onderzoeksbureau Strabo. "Tachtig procent draait verlies." "Op dit moment is het aandeel online slechts 5 tot 6 procent, zo blijkt uit ons eigen Strabo-onderzoek," vertelt Van Tellingen. "Dat betekent dat zowat 95 procent van alle aankopen nog steeds fysiek in de winkels plaatsvindt." De gigantische groei in omzetcijfers die de grote spelers bekendmaken noemt Van Tellingen onzin. "De verliezen stapelen zich op. Vaak evenredig. Dus: hoe hoger de omzet, hoe hoger het verlies." Volgens zijn analyse gaat vooral Zalando ver. "Gratis verzendingen en gratis retourzendingen, terwijl deze laatste naar verluidt zeventig procent bedragen. Elk jaar in januari melden ze trots dat ze voor het eerst winst hebben gemaakt. Maar ergens in augustus blijkt dan dat er kennelijk nog 'vergeten kosten' zijn die van de 'brutowinst' moeten worden afgetrokken. Bijvoorbeeld de kosten van retourzendingen. En de afschrijvingen op de mega-investeringen. Zalando blijkt zo een piramidespel te zijn." Van Tellingen is niet de enige criticus. Topman van de Belgische investeringsmaatschappij Gimv Koen Dejonckheere is het grotendeels met hem eens. "De webwinkels maken furore, maar de oorlog hebben ze nog lang niet gewonnen. E-commerce is meer dan het ontwikkelen van een app en het verdelen van maaltijdboxen met bestelwagentjes. Het zijn complexe processen waarin klassieke bedrijven erg bedreven zijn. E-commerce was voor hen een wake-upcall. Zij timmeren nu aan een nieuw distributiemodel, on- en offline." Volgens Dejonckheere overleven 'bepaalde' populaire webwinkels dankzij de hulp van rijke geldschieters. Dat stelt hen in staat de prijzen laag te houden, in een poging om de gewone winkels weg te concurreren. Maar om jezelf dan een succesvol bedrijf te noemen.