Het bestaat al wat langer, ook in Nederland:
Google Shopping. Je tikt het product in dat je zoekt en Google zegt waar je dat kunt kopen. In potentie nuttig voor de klant en lucratief voor Google. Want stel dat het net zo normaal wordt op Google te zoeken naar een product als het nu is om te zoeken in het algemeen, dan wordt Google Shopping de plaats waar je moet adverteren. Vandaar dat het een kwestie van tijd was voor Google de dienst ging aankleden. Dat gaat nu gebeuren. geleidelijk worden functionaliteiten toegevoegd, zoals zoeken op prijs, of op kwaliteit. Maar het beste of goedkoopste product komt niet bovenaan. Dat zal het product zijn waarvan de verkoper het meest betaalt. Europese online retailers moeten vanaf 2013 per klik afrekenen voor een productvermelding in Google. Voor Amerikaanse webshops geldt het al vanaf oktober 2012, maar in de loop van 2013 moeten ook Nederlandse shops eraan geloven. Vanaf dan moeten ze betalen voor hun tot dusver gratis vermelding op Google Shopping, Google’s product- en prijsvergelijkingssite. De zoekresultaten worden vanaf dan grotendeels bepaald door wat winkeliers willen betalen per klik. Ook de Nederlandse Google Shopping gaat vanaf nu geleidelijk beter worden, maar ook minder betrouwbaar. Dus wie weet winkelen we over vijf jaar allemaal via Google, zoals we nu al allemaal zoeken via Google