De problemen met de Fyra hebben de Staat tot nu zeker een half miljard euro gekost. Dat zegt vervoerseconoom Bert van Wee van de TU Delft tegen de Nos Een belangrijk deel daarvan is renteverlies. De hogesnelheidslijn, kosten 7,2 miljard, werd in 2009 opgeleverd en sindsdien amper gebruikt. Dat kost geld. "Vergelijk het met de aanschaf van een nieuwe auto. Als je die eerst 2 jaar ongebruikt langs de weg laat staan, verlies je rente op de lening of op het spaargeld dat gebruikt is voor de aanschaf." Volgens de econoom kan het bedrag richting een miljard oplopen als ook de komende jaren de lijn veel minder wordt gebruikt. En dat zal het geval zijn, want met de Fyra wordt het niks meer: de Belgen hebben afdoende duidelijk gemaakt dat er teveel niet deugt. Bovendien willen ze hem niet op hun spoor hebben. En het zal jaren duren voor een vervanger voor de fyra is gekozen, besteld en geleverd. Daarnaast gaat NS voor miljoenen het schip in. Het bedrijf betaalde 100 miljoen euro voor de Fyra-treinen en het is de vraag hoeveel daarvan terugkomt.
Bron(nen): Nos