Word-of-mouth-marketing heet het in reclamejargon: je vrienden en familie maken
reclame voor producten op
sociale media. En het werkt, want natuurlijk neem je van bekenden veel eerder aan dat een product goed is dan van vreemden. Te meer daar ze er niet bij vertellen dat ze reclame maken in ruil voor gratis producten. Je vriendin staat proostend met een flesje Grolsch op Facebook of je buurvrouw prijst op Twitter een Olvarit babyhapje aan. Uit onderzoek blijkt volgens zakelijk blog NRCQ dat 84 procent van de mensen aanbevelingen van bekenden vertrouwt. In Nederland zijn diverse reclamebureau's voor tal van bekende merken bezig met dit soort marketing. Bedrijven als Unilever en L'Oreal zien het als standaardonderdeel van hun marketingstrategie. Deelnemers krijgen de producten gratis en in ruil daarvoor wordt ze gevraagd er zo vaak mogelijk over te vertellen in hun omgeving en op sociale media. Uiteraard zonder erbij te vermelden dat ze reclame maken en ongeacht of ze die producten daadwerkelijk goed vinden. Het hoofd Communicatie van een van de reclamebureau's ziet er weinig kwaad in. Ze zegt met gevoel voor eufemisme: 'We praten allemaal bewust en onbewust over merken. Het enige verschil is dat we mensen nu bewust prikkelen om over een merk te praten'.