Afgelopen week stuurde de KNVB een boze sommatie aan winkelketen Jumbo. Reden: de televisiecommercial met de Snollebollekes en de juichcape. De Jumbo reclame valt goed en de actie is een succes. Dat is vervelend voor Albert Heijn, dat een kostbaar sponsorcontract met de KNVB heeft en nu de concurrentie 'gratis' ziet scoren. Albert Heijn betaalt volgens De Telegraaf jaarlijks 2,5 miljoen euro aan de KNVB om als officiële sponsor producten met verwijzingen naar het Nederlands elftal te kunnen gebruiken.
De KNVB stelt in de sommatie vooral bezwaar tegen ’gebruikmaking van de Oranjekoorts, een Oranjebus en Oranjeparades in de commercial’, aangezien dergelijke Oranjeparades ’sinds jaar en dag’ georganiseerd worden door de KNVB rondom interlandwedstrijden van het Nederlands elftal.
Juridisch lijkt de opwinding van AH en de KNVB geen schijn van kans te hebben
Bron(nen): De Telegraaf