Er komt een golf van faillissementen aan onder de grotere bedrijven in de retailsector. Daarvoor waarschuwt kredietverzekeraar Allianz Trade, die de stand van zaken onderzocht in de Europese detailhandel.
Het consumentenvertrouwen is zeer laag. En ook al wordt er meer geld uitgegeven dan verwacht, de bestedingen zijn niet voldoende om de sector overeind te houden. Fietsfabrikant VanMoof is al omgevallen, maar ook modemerken Scotch & Soda en de Score Groep zitten bijvoorbeeld zwaar in de problemen. “Volgens onze researchafdeling is de kans op grote faillissementen van bedrijven met een jaaromzet vanaf 50 miljoen euro sterk gestegen”, vertelt risicodirecteur Johan Geeroms aan De Telegraaf.
Retail in de problemen
Er gingen vorig jaar zestien bedrijven met een jaaromzet boven de vijf miljard euro failliet en dit jaar gaat het steeds harder volgens Geeroms. Alleen al in het eerste kwartaal kwamen elf bedrijven in de financiële problemen, en ging 2,4 miljard euro aan omzet in rook op.
Het zijn de warenhuizen, e-commercespecialisten en modeketens die de grootste klappen krijgen. “Juist de grote ketens en merken moeten veel investeren. Vaak hebben ze al een grote schuldenlast. Door de stijgende rente, bovenop alle andere stijgende kosten, wordt het steeds moeilijker om aan de verplichtingen te voldoen”, aldus Geeroms.
Voorraad mogelijk tegen dumpprijzen weg
Het CBS en Allianz Trade constateren in Nederland brede omzetstijgingen in de retailsector, maar dat komt volgens de risico-expert puur door de inflatie. “Kijk je naar het volume dan zie je een daling. Met veel retailers gaat het slecht, ook al zien ze hun omzet stijgen. Velen kampen met een hoge voorraad die mogelijk tegen dumpprijzen de markt op moet. Per saldo gaan ze er op achteruit.”
De stijgende lonen, hogere energiekosten en het tekort aan personeel bezorgen de Europese detailhandel hoofdbrekens. Ze kunnen de hogere kosten niet volledig doorberekenen aan de klant, want dat kost omzet en marktaandeel. Daarnaast zijn er al sinds de coronapandemie problemen met de aanvoer van producten. Retailers zoeken daardoor dichter bij huis naar oplossingen. “Maar ook dat heeft direct prijs- en margegevolgen. Als jouw concurrent goedkoop in Azië blijft inkopen dan leg je het af.”
Bron(nen): De Telegraaf